Det blev en
lyckad Mediedag på stadsbiblioteket när forskare från Nordicom
passade på att presentera forskning kring det förändrade
medielandskapet.
Ingela
Wadbring pratade
bland annat om kampen om nyhetspubliken och hur
olika generationer konsumerar nyheter på olika sätt, och att de som
är under 30 år har Facebook som sin stora nyhetskanal. Ingela menar
bland annat att det finns problem med att allt fler mediehus väljer
att stänga in sina nyheter bakom betalväggar. Detta leder till att
traditionella nyhetsförmedlarnas andel av nyhetskonsumtionen minskar
till förmån för nyheter från exempelvis främlingsfientliga
sajter utan betalväggar. Hon menar att problematiken
kring betalväggar gör att
biblioteken får en särskilt viktig roll eftersom det är här som
alla medier finns att tillgå.
Jonas
Ohlsson presenterade resultat
från studien ”Kampen om reklamen”. Kampen om reklamen handlar
om vad digitaliseringen av reklammarknaden har fått för
konsekvenser för de nordiska medieföretagens möjligheter att
finansiera sin journalistiska verksamhet. Han visar att globala
techjättar som Facebook och Google står för nästan all digital
annonstillväxt. Många medieföretag har fått se sina
reklamintäkter sjunka när företag väljer att annonsera via
Facebook och Google till förmån för exempelvis tidningsföretag.
Jonas menar att när de kommersiellt finansierade nyhetsmedierna inte
längre kan förlita sig på reklam som intäktskälla, får det
stora konsekvenser för hela affärsmodellen och i förlängningen
för den samhällsviktiga journalistiken.
Karin Hellingwerf-Björkqvi för styrelsen i SFIS Väst
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar